כתובת

משרד ראשי: אזור תעשייה דרומי, קרית שמונה

דוא"ל

צור קשר

בית חכם – האם אנחנו צריכים את זה?

מערכות בית החכם צוברות תאוצה בארץ ובעולם, ומאפשרות חיים של נוחות ממשית לצד חסכון בחשמל. מה הן העלויות, מה זה דורש מאתנו והאם ישנם חסרונות לצד היתרונות

 

שאלה: שלום טניה, אנו בתהליכי בניה ותכנון של ביתנו החדש והיינו שמחים לשמוע אודות האפשרות של בית חכם, במה זה כרוך, מה הם היתרונות והחסרונות.

נתחיל בלהגדיר מה הוא בית חכם – דמיינו בראשכם שאתם מתעוררים בבוקר, התריסים נפתחים מעצמם, המים כבר רותחים לקפה, המצנם עובד על הכנת הטוסט שלכם והרדיו מנגן שירים ברקע. נשמע תרחיש בדיוני, כזה שלקוח מאיזה סרט עתידני, אך האמת היא, שבבית החכם – זה כבר קורה.

בית חכם הוא בית שבו כל מכשירי החשמל נשלטים ממערכת ממוחשבת אחת, שאינה תלויה במתגים ואין בה צורך בהפעלה ידנית. במרבית המקרים, כלל מערכות החשמל בבית נשלטות באמצעות תוכנה ייעודית המותקנת על גבי שלט, מחשב, טאבלט וסמארטפון. בנוסף לנוחות, מדובר בסמל סטטוס שמעלה את ערך הדירה באופן נאה במיוחד.

מערכות בית חכם בבית פרטי

סוגי המערכות השונות בבית חכם

 

אפשרות ראשונה היא מערכת בית חכם על גבי קווי תקשורת נפרדים שתספק לכם שליטה מלאה על מוצרי החשמל בבית. מערכת זו דורשת התקנה רק בשלבי בניה או שיפוץ, ובגלל מורכבות ההתקנה שלה, מדובר במערכת היקרה ביותר, שעלותה יכולה להגיע לסכום של עד 100,000 ש”ח, תלוי בגודל הבית ובמספר מכשירי החשמל.

אפשרות שניה היא מערכת בית חכם על גבי קווי החשמל בבית, בה בעל המקצוע מחליף את המתגים הקיימים הסטנדרטיים למתגים חכמים והתקשורת עוברת על גבי גל קבוע של מערכת החשמל בבית. שיטה זו היא פשוטה וזולה יותר, אך יחד עם זאת, בשל הגובה הנמוך של התדר וזמן ההגעה שלו לנקודה הסופית, המערכת רגישה לקפיצות של החשמל וכן הזמן שלוקח לבצע כל פעולה הוא איטי יחסית. עלותה של מערכת זו יכולה להסתכם בכמה אלפי שקלים.

אפשרות שלישית היא מערכת בית חכם על גבי רשת אלחוטית או גלי רדיו, בה מחליפים את המתגים הקיימים למתגים אלחוטיים המתחברים לרשת האלחוטית של הבית. מדובר בפתרון פשוט ויעיל לבית קיים, אך יתכנו מעת לעת הפרעות בקליטה. עלותה של מערכת זו יכולה להסתכם בכמה אלפי שקלים.

 

יתרונות וחסרונות של בית חכם

 

שימוש במערכת שליטה מרכזית תעניק לכם מספר יתרונות חשובים:

נוחות מרבית – נוחות בניהול משק החשמל בבית בו שלט אחד מפעיל את כלל המערכות, דבר המתאים גם לבית בו גרים אנשים הסובלים ממוגבלות; חיסכון משמעותי בזמן – הפעלת מכשירי חשמל שונים מתבצעת בלחיצת כפתור, גם בזמן שהייה בחדר אחר, והיציאה מהבית הופכת למהירה יותר כשבלחיצת כפתור ניתן לכבות את כל מכשירי החשמל ולדרוך את האזעקה; חיסכון בחשמל – בכל רגע נתון, גם כשלא תהיו בבית, תוכלו לדעת אילו מערכות חשמל עובדות, ואילו אורות דולקים בבית ולכבות את מה שלא נחוץ; זיכרון של המערכת – ניתן לכוון באופן אוטומטי הפעלה של מכשירים שונים, בשעה מסוימת ולטמפרטורה ספציפית. כך, למשל, ניתן לתכנן הדלקה של המזגן עוד לפני שמגיעים ובכך לחמם או לקרר את הבית; טכנולוגיות מסוימות מאפשרות לשדרג את החוויה כך שכשהמערכת מזהה תנועה בבית, האורות נדלקים, וכן כשהטלוויזיה תופעל, עוצמת האור בחדר תוגבר או לחלופין תעומעם; עיצוב הבית – המערכת תורמת לעיצוב הבית בכך ששליטה מרכזית אחת מאפשרת הסתרה של חוטי חשמל חשופים ובחלק מהמקרים אף הסתרה של מכשירי החשמל עצמם; ידידותי לסביבה – בית חכם תורם לחיסכון בצריכה באנרגיה; מעלה את ערך הנכס – כיום, בית שבו מותקנת מערכת חכמה, שווה יותר.

האם יש חסרונות בבית חכם? כמעט ולא. התקנה של מערכת חשמל חכמה בבית חדש או בזמן שיפוץ, תדרוש אזור ייעודי להצבת ארון חשמל גדול למדי. בנוסף, ההתקנה, גם אם מדובר בבית קיים העומד על תילו, היא אירוע שמעיב מעט על שגרת היום. פריצות למכשירים ושליטה על החשמל על ידי גורם זר הם דבר שעלול לקרות, אך את זאת ניתן לעקוף כשמתקינים את התוכנה על גבי מספר פלטפורמות עם אפשרות לניתוק המערכת כשיש חשש לפריצה לתוכנה או כאשר נגנב מכשיר עליו היא יושבת.

אין ספק שטרנד הבית החכם כאן כדי להישאר.

 

אשמח לסייע לכם בכל שאלה,

טניה סוסלובסקי – ‘קונספט’ אדריכלות ועיצוב פנים

אדריכלות כפרית ומודרנית, תוספות בניה וטיפול בהיתרים מול הרשויות

נייד 058-4091089 –”קונספט תכנון אדריכלי” בפייסבוק

 

המאמר פורסם במדור בונים בכיף בעיתון ‘חדשות הגליל’

מאמר בנוגע לבית חכם

ניווט באתר:

מאמרים נוספים בנושא אדריכלות ובניית בית

עמוד ראשי

 

    בואו נדבר על הפרויקט שלכם - צרו קשר

    קרית שמונה: 058-4091089טלפון
    info@3dmodel.co.il :מיילאימייל

    קונספט

    אדריכלות בצפון

    כתובת: מתחם הגפן, איזור תעשיה דרומי קרית שמונה
    058-4091089

    up
    Close

    השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם


      * מס' נייד

      השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם

      תחזרו אלי

      Skip to content