כתובת

משרד ראשי: אזור תעשייה דרומי, קרית שמונה

דוא"ל

צור קשר

טעויות בתכנון הבית הן מחזה שכיח. במאמר זה נציג את הטעויות הנפוצות בהן אנו נתקלים פעם אחר פעם בעת תכנון בית פרטי

טעויות בתכנון הבית

טעויות בתכנון הבית – מה הן טעויות התכנון הנפוצות שגוזלות מאיתנו זמן, כסף ואנרגיה רבה ואיך נוכל להימנע מהן

 

בוודאי יצא לכם לפגוש אנשים שבנו את ביתם לאחרונה, וכששאלתם אותם איך יצא להם, הם ענו לכם: “בסדר, אבל…”. אילו היו יודעים עוד דבר או שניים, אילו היו מתעכבים על נקודות קריטיות בתכנון – קרוב לוודאי שהתוצאה הייתה יותר מבסדר בעבורם. זה מכעיס וזה יכול להשאיר טעם רע.

טעות ראשונה ונפוצה היא בהיבטי תכנון התקציב שלכם. תקציב לבניה חייב לקחת בחשבון את שכרם של אנשי המקצוע, חומרי הבניה, המגרש עליו בונים, היתרים שונים ותוספות שיכולות להופיע במהלך הדרך.

בהיבטים של עבודה עם אנשי מקצוע, העדיפו לעבוד עם מי שקיבלתם המלצה לגביו, ראיתם עבודות שלו ואתם מרגישים שיש בינכם כימיה. העברת הכספים לבעלי המקצוע תיעשה בתום כל שלב בניה שהסתיים על מנת להבטיח המשך עבודה רציפה ולמנוע מצבים של בריחה עם הכסף.

מבחינת גדלים ומידות של חדרי שינה וממ”ד, חשוב לשים לב שגודלו של חדר שינה מינימאלי צריך להיות 8 מ”ר נטו, וזאת לאחר ביצוע של טיח וצבע. המשמעות היא שצריך לתכנן חדרים ברוחב בנוי מינימלי של 2.7 מטר לפני הטיח. יש לתכנן ולמדוד מראש את הריהוט שימוקם בחדר. לא נעים לגלות שאין מקום לארון או למיטה שאנחנו כל כך אוהבים.

גם כשמדובר בתכנון חדרים רטובים כמו מקלחת ושירותים, יש תקנים ומידות מקובלות. ישנן מידות מינימליות של כיורים, אסלות, אמבטיות ומקלחונים. כשמתכננים חדרים אלה, חשוב לשים לב להנדסת אנוש נכונה. בשרטוט ממוחשב הכל נראה מושלם, אך המציאות לעיתים שונה.

במקרים בהם הממ”ד צמוד לחדרי שינה אחרים ובעיקר לסלון, מדובר בבעיה תכנונית. במידה ותרצו בעתיד להרחיב את הסלון לא תוכלו כיוון שהממ”ד מפריע ולא ניתן להזיז אותו. המיקום הרצוי לממ”ד הוא בקצה המבנה, באזור בו סביר להניח שלא תרצו לבצע שום שינוי או שיפוץ, ובמקום בו ישנה אפשרות לפתיחת חלון אחד בלבד.

מיזוג אוויר: בית חדש שאת קירותיו החיצוניים מקשטים מנועי מזגנים וצינורות מים, הופך במהירות למוזנח. האם חכם לכער כך את המראה החיצוני? מומלץ מאוד למקם את כל המנועים, ככל הניתן, על גג המבנה. טעויות נפוצות נוספות בנושא מיזוג הן: מיקום שגוי בחדר, מזגן חלש/חזק מדי ולבסוף מזגן רועש הפוגע באיכות החיים. כיום יש מזגנים שקטים, קטנים ועוצמתיים שמתאימים במיוחד לחללים גדולים, אך מחירם בהתאם.

חניה: טעות נפוצה מאוד שאני נתקלת בה היא נושא החניה. בבית פרטי לרוב תתבקשו לתכנן לפחות שתי חניות ובמידה ומתוכננות יחידות השכרה, יש להוסיף חניה לכל יחידה.

מידות מינימליות של חניה הן 2.5 על 5 מטר (בהתאם לאילוצים נוספים) אך בפועל לעיתים קרובות זה לא מספיק. נתקלתי במקרים בהם בקושי מצליחים להיכנס לחניה או להוציא את הקניות מתא המטען. ההמלצה שלי היא למדוד פיזית רכב משפחתי גדול עם דלתות פתוחות. תבצעו בדיקה כשאתם מוציאים קניות מתא המטען, לכמה מקום אתם זקוקים בשביל זה? זה הזמן לעשות ‘ניסויים’ בשטח.

נגישות: לעיתים קרובות החיים מזמנים לנו הפתעות לא נעימות, תאונות, מחלות, הורים סיעודיים וכדומה. יש לתכנן את הבית כך שתהיה נגישות לנכים, כך שאם חס ושלום יקרה אסון, לא תצטרכו בנוסף להיכנס להרפתקה של שיפוץ הבית.

הכנות עתידיות: במהלך התכנון תתקלו בהצעות ורעיונות רבים. גם אם אין בהם צורך כיום (או שאין תקציב) יש סיכוי טוב שהמצב ישתנה בעתיד לכן מומלץ לבצע הכנות מראש. לדוגמא: הכנות למערכות אבטחה, אזעקה, אינטרקום, מצלמות אבטחה, מערכת השקיה, חימום מים על גז, חימום תת רצפתי, רמקולים שקועים בקיר וכו’.

טעויות בתכנון הבית: קל למנוע – קשה לתקן

 

מדובר בטעויות שקל מאוד להימנע מהן במידה ושמים אליהן לב בראשית התכנון. לעומת זאת, בשלבים המתקדמים, כל שינוי יהיה יקר מאוד או בלתי אפשרי לביצוע. טעויות נפוצות יכולות להיות גם עבודה ללא בעלי מקצוע חשובים כמו מפקח בניה, חוסר מעורבות מוחלט בפרויקט או לחלופין, מעורבות יתר עד כדי הפרעה לבעלי המקצוע.

אשמח לסייע לכם בכל שאלה,

טניה סוסלובסקי – ‘קונספט’ אדריכלות ועיצוב פנים

אדריכלות כפרית ומודרנית, תוספות בניה וטיפול בהיתרים מול הרשויות

לתגובות ושאלות למדור: tanya0910@gmail.com נייד: 058-4091089

 

המאמר פורסם בעיתון ‘חדשות הגליל’ במדור ‘בונים בכיף’ 

טעויות תמונה קטנה

לחץ להגדלת התמונה

 

ניווט באתר:

מאמרים נוספים בנושא אדריכלות ובניית בית

עמוד ראשי

    בואו נדבר על הפרויקט שלכם - צרו קשר

    קרית שמונה: 058-4091089טלפון
    info@3dmodel.co.il :מיילאימייל

    קונספט

    אדריכלות בצפון

    כתובת: מתחם הגפן, איזור תעשיה דרומי קרית שמונה
    058-4091089

    up
    Close

    השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם


      * מס' נייד

      השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם

      תחזרו אלי

      Skip to content