כתובת

משרד ראשי: אזור תעשייה דרומי, קרית שמונה

דוא"ל

צור קשר

בניה ירוקה היא בניה ידידותית לסביבה, אקולוגית וברמת קיימא. את גישה הבניה הירוקה יש לשלב עוד בשלב בחירת המגרש, מיקום הבית והתכנון עצמו

מהי בניה ירוקה

בניה ירוקה: מה אומר המושג, ומה ההבדל בינה לבין שיטות אחרות?

 

שאלה: שלום טניה, שמעתי לאחרונה על המושג ‘בניה ירוקה’. הייתי רוצה לדעת האם היא עולה יותר? אם כן, מה היתרון שלה בכלל? ומה ההבדל בינה לבין ‘בניה מתקדמת’ עליה כתבת לפני מספר שבועות?

בניה הירוקה הפכה בשנים האחרונות ליותר ויותר נפוצה בישראל.

במשך שנים רבות, בני האדם ניצלו חומרי דלק שכדור הארץ מספק לטובת בניה, מבלי לחשוב שלמקורות האנרגיה הללו יש סוף. הבניה הירוקה שמה דגש על חסכון באנרגיה על מנת לחמם, לקרר, להאיר ולחיות בנוחות. בניה מסוג זה מביאה לצד החשיבה על איכות הסביבה גם לחיסכון כספי משמעותי במהלך השהות בבית.

תכנון מסוג זה דורש שיתוף פעולה בין מספר גורמים אשר אחד מתחומי ההתמחות שלהם הוא בניה ירוקה.

כחלק מתהליך הבניה, מבצעים תכנון יעיל וחסכוני של הבית כך שיאפשר ניצול מרבי של מי גשם להשקיה, שימוש באביזרים חוסכי מים ואנרגיה, שימוש במקורות אנרגיה נקיים כמו רוח ושמש וכמובן מיחזור פסולת ביתית.

בניה ירוקה תעשה מחומרים מתכלים מתוך ההבנה שמבנה לא נשאר עומד לנצח. במהלך הבניה נעשה שימוש בחומרים הניתנים למיחזור ושאינם גורמים לפליטת גזים רעילים לאוויר.

החיסכון האנרגטי שיתאפשר לשוהים בבית לאחר הבניה הוא ככל הנראה הגורם המשמעותי ביותר. הבניה של הבית היא מחומרים מבודדים בכל 5 החזיתות – כלומר 4 קירות חיצוניים וגג הבית. עובי הקיר והחומרים שבתוכו נותנים נוחות מקסימאלית בכל מזג אוויר ללא צורך בהדלקה של חימום או קירור. החיסכון הממוצע בחשבון החשמל עומד על עד 30%.

גם למיקום המבנה כלפי השמש ישנה חשיבות, כשמומלץ שחלונות הבית יפנו לכיוון דרום על מנת לנצל את קרני השמש בימים חורפיים. לבעלי בתים עם גינה, כדאי לשתול צמחים ועציצים חסכוניים במים.  

ומה בנוגע לעלויות? הבניה הירוקה יקרה יותר מבניה רגילה, אך אם לוקחים בחשבון את החיסכון העתידי בחשבונות המים והחשמל – רואים שבסופו של דבר יוצאים מורווחים.

 

בניה ירוקה

 

מה ההבדל בין בניה ירוקה לבניה קלה

 

המונח בניה ירוקה מתייחס לתכנון הלוקח בחשבון את כיווני האוויר והשמש. כמו כן את בידוד המבנה (שימוש במוצרים ירוקים, מחזור, הצללה וכדומה). מטרת תכנון ירוק היא יצירת בית חסכוני. החיסכון נובע מניצול נכון של המשאבים הקיימים כך שיהיה צורך מועט בניצול אנרגיה לצורך חימום וקירור הבית.

בנייה מתקדמת (או קלה) היא בנייה מתועשת, כלומר רובו של הבית מיוצר במפעל. יש בניה מתקדמת שהיא גם אקולוגית כלומר נעשה שימוש בחומרים ממוחזרים, יצירת בידוד גבוה ואיכותי וכד’ אך המונח ‘בניה קלה’ לא חייב להיות אקולוגי כלל.

 

אם בניה ירוקה כל כך טובה לנו – למה לא כולם בונים בשיטה?

 

לצד כל היתרונות, לבניה הירוקה יש גם חסרונות. סגנון הבניה דורש תחזוקה גבוהה יותר. כל שינוי שתרצו לעשות במבנה הבית יהיה יותר מורכב בהשוואה לבית מבטון ותצטרכו לעבוד עם אנשי מקצוע שמבינים בניה ירוקה כדי שלא יפגעו במערכות הקיימות. נקודה חשובה היא הדרישה לממ”ד בארץ שהפכה לחובה בכל בית חדש שנבנה בישראל – ודורש מעורבות של חומרים נוספים.

לסיכום, ניתן לומר שבניה ירוקה המבוצעת באמצעות שימוש בחומרים מתאימים, בידוד נכון ותכנון אדריכלי מקצועי, תהפוך את ביתכם לחסכוני בחשמל ובמים, נעים וטבעי יותר. אם הדאגה לאיכות הסביבה ולבריאות משפחתכם חשובה לכם – יש סיכוי טוב שבניה ירוקה היא התשובה בשבילכם.

מצד שני, עלויות הבניה יהיו בהכרח גבוהות יותר וככל הנראה תתקלו ב’כאב ראש’ באיתור בעלי מקצוע לצורך תיקונים או שיפוצים עתידיים.

 

אשמח לסייע לכם בכל שאלה,

טניה סוסלובסקי – ‘קונספט’ אדריכלות ועיצוב פנים

אדריכלות כפרית ומודרנית, תוספות בניה וטיפול בהיתרים מול הרשויות

נייד 058-4091089 –”קונספט תכנון אדריכלי” בפייסבוק

 

המאמר פורסם בעיתון ‘חדשות הגליל’ במדור ‘בונים בכיף’ 

בניה ירוקה מוקטן

לחץ להגדלת התמונה

 

ניווט באתר:

מאמרים נוספים בנושא אדריכלות ובניית בית

עמוד ראשי

 

    בואו נדבר על הפרויקט שלכם - צרו קשר

    קרית שמונה: 058-4091089טלפון
    info@3dmodel.co.il :מיילאימייל

    קונספט

    אדריכלות בצפון

    כתובת: מתחם הגפן, איזור תעשיה דרומי קרית שמונה
    058-4091089

    up
    Close

    השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם


      * מס' נייד

      השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם

      תחזרו אלי

      Skip to content