כתובת

משרד ראשי: אזור תעשייה דרומי, קרית שמונה

דוא"ל

צור קשר

תכנון בניית ממ"ד בבית פרטי? מה הדגשים החשובים שיש לדעת בעת תכנון ממד לבית פרטי או כתוספת בניה

תכנון ממ”ד בבית פרטי

תכנון ממ”ד בבית פרטי חדש הוא חובה על פי חוק – מה חשוב לדעת?

 

שאלה: שלום טניה, אנחנו לקראת בניה של בית חדש, מעוניינים לדעת יותר על נושא הממ”ד, במה זה כרוך, כמה עולה והאם אפשר להוסיף לו שירותים ומקלחת?

שלום רב. על פי חוק במדינת ישראל, בכל בית חדש חובה שיבנה גם ממ”ד, אך עם זאת ישנם אנשים רבים שמתכננים לבנות תוספת של ממ”ד לביתם וגם אליהם חשוב מאוד להתייחס.

לפי הגדרות פיקוד העורף, המרחב המוגן הדירתי (ממ”ד) הינו חדר אשר בנוי מבטון בתוך מרחב הדירה. הממ”ד כולל דלת הדף וחלון הדף בעלי 2 חלקים: חלק חיצוני עשוי פלדה נגד הדף ורסס וחלק פנימי האטום בפני גז.

כאשר מעוניינים להוסיף ממ”ד לבית או לדירה קיימת, יש לקבל היתרים ואישורים לכך על פי החוק. הוספת ממ”ד במבני קומות ובבתים צמודי קרקע מתנהלת באופן שונה. יש לברר מול הרשות המקומית כי קיימת זכות לתוספות בנייה בנכס שלכם. בהמשך, תצטרכו להגיש בקשה להיתר שינוי המבנה והבניה, אשר מלווה בתכנית של אדריכל ומהנדס. לאחר שקיבלתם את כל האישורים הנדרשים, תוכלו לגשת לתחילת הבניה בפועל.

העלות של בניית ממ”ד, בין אם כתוספת בניה ובין אם בתחילת הבניה של הבית שלכם עומדת על כמה עשרות אלפי שקלים.

אם אתם מתגוררים בבית קרקע פרטי, בוודאי תשמחו לדעת על האפשרות להביא ממ”ד יביל מוכן מהמפעל כשכל מה שיישאר לכם זה לדאוג שיניחו אותו במקום אותו תכננתם בעזרת האדריכל והמהנדס ובהתאם לאישור של פיקוד העורף.

עדיף לבנות ממ”ד באחת מפינות הבית. אם תמקמו אותו באזור מרכזי בבית ותרצו לעשות בעתיד שיפוצים או להרחיב חללים, הוא יפריע לכם מאוד.

גודלו של ממ”ד סטנדרטי תקני על פי חוק הוא 9 מ”ר. יחד עם זאת, אם מדובר במשפחה גדולה או אם תעדיפו חדר מרווח יותר, תוכלו להגדיל אותו אך תצטרכו לקחת בחשבון שככל שהממ”ד גדול יותר כך פיקוד העורף עלול לדרוש התקנה של מערכות סינון גדולות יותר ובהתאם העלות תהיה גבוהה יותר.

מערכת הסינון בחדר מאפשרת לשהות בו ללא מסיכת אב”כ במקרה של מתקפה כימית. בממ”ד ניתן להתקין מיזוג אוויר והוא אינו פוגע באטימות של החדר כיוון שדרך אמצעי בידוד מיוחדים נאטמת צנרת המזגן ונמנעת חדירה של חומרים מסוכנים פנימה אל תוך החדר.

תכנון ממד בבית פרטי

 

דברים נוספים שכדאי לחשוב עליהם הם מיקום הממד ביחס למיקום הבית שלכם – בקרית שמונה רצוי למקם את הממ”ד בדרום-מזרח אך זה לא מחייב.

בממ”ד אין אפשרות להוסיף חללים רטובים כמו (מקלחת, שירותים ומטבח) כל אלה חייבים להיות מחוץ לחדר. מאוד חשוב לדעת שמול דלת הכניסה של הממ”ד יש לתכנן קיר מגן מבטון בעובי 20 ס”מ, שמגן על הכניסה לממ”ד.

תוכלו להשתמש בממ”ד שלכם כחדר לכל דבר, אך מומלץ שלא להעמיס בו רהיטים וכמובן שלא להפוך אותו למחסן צפוף כי אם תצטרכו להיכנס אליו במהירות ובהתרעה קצרה, לא יהיה לכם זמן לפנות ממנו את כל החפצים.

הקפידו שיהיו בו בקבוקי מים וכל הדרוש למחיה וספה נפתחת שתוכלו לישון בה בעת הצורך. עוד חשוב לדעת, שבנייה של ממ”ד מעלה את ערך הנכס באופן משמעותי.

בניה של ממ”ד הינה מורכבת במיוחד והמאפיינים שלו שונים מבניה סטנדרטית. החלון הוא כפול, הקירות מלאים בברזל ויש צורך למדוד בצורה מדויקת במיוחד את גודלו כדי לקבל את האישורים הנדרשים. כבר בשלבים הראשונים של הבניה כדאי לחשוב על הממ”ד ואיך לשלב אותו בבית הכי טוב.

אשמח לסייע לכם בכל שאלה,

טניה סוסלובסקי – ‘קונספט’ אדריכלות ועיצוב פנים

אדריכלות כפרית ומודרנית, תוספות בניה וטיפול בהיתרים מול הרשויות

נייד 058-4091089 –”קונספט תכנון אדריכלי” בפייסבוק

 

המאמר פורסם בעיתון ‘חדשות הגליל’ במדור ‘בונים בכיף’ 

תכנון ממד בבית פרטי

לחץ להגדלת התמונה

 

ניווט באתר:

מאמרים נוספים בנושא אדריכלות ובניית בית

עמוד ראשי

    בואו נדבר על הפרויקט שלכם - צרו קשר

    קרית שמונה: 058-4091089טלפון
    info@3dmodel.co.il :מיילאימייל

    קונספט

    אדריכלות בצפון

    כתובת: מתחם הגפן, איזור תעשיה דרומי קרית שמונה
    058-4091089

    up
    Close

    השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם


      * מס' נייד

      השאר מספר נייד ונחזור אליך בהקדם

      תחזרו אלי

      WhatsApp שלחו הודעה לווטסאפ
      Skip to content